Wednesday, March 26, 2014

❤ Wordless Wednesday ❤

Assalammualaikum dan selamat petang,

Rabu tanpa kata hari ni nak kongsi jumlah RM adat yang abang niesa perlu bayar. Huhu.


Mungkin tak berapa jelas. Niesa re-type balik ye kawan-kawan.

1. Mas Kahwin - RM420 (yang ni ikut adat kalau ikut yg wajib RM100++ kalau tak silap)

2. - Buka Kelambu              RM25.00
    - Buka Baju                     RM25.00
    - Pakai Mengambil          RM25.00
    - Makan Sama                RM25.00
    - LAN                            RM111.00

JUMLAH : RM211.00

3. - Emas bertitik                                 RM100.00
    - Pinggan Berligun/Meligun               RM50.00
    - Masserit                                        RM5.00
    - Keris                                             RM5.00
    - Barang Lama/Tembaga tutup         RM25.00

JUMLAH : RM185.00

***Untuk nombor 3 jika ada mana-mana di antaranya, simpan bersama dalam satu tempat dan ditutup dengan kain kesumba merah/kain warna merah.


Pstt : kalau ada yg korang tak paham jangan tanya ye sebab niesa pun tak paham adat-adat orang lama ni.hehehe. Kesian abang niesa banyak kena keluarkan belanja, belum termasuk wang hantaran lagi. Sabo je lah. =_="

26 comments:

  1. ecah tak paham.. haha... ni adat blah mana ya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni adat org sarawak..tp xpastu bakal kakak ipar akak ni ikut ada mana..sama ada adat melanau or adat lain..hukhuk..

      Delete
    2. xpasti*
      adat*

      ada typo plak..hehe

      Delete
  2. adat kahwin yer..
    kalau x silap shark belah sarawak mmg bnyak adat.
    kalau majlis nnti pun bnyak adat.
    kalau dh jodoh nak buat mcm mana:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah...tu la..majlis pun mmg byk..payah betul...

      Delete
  3. Replies
    1. tu la sally..nk sgt ikut adat..xpaham..terpaksa je la ikut..

      Delete
  4. adat kaum ney tok kah?mun melano mukah daknya pakey 'adat bintang'..paling complicated adat 9 bintang..hhrrmmm..ada juak kmk sik paham tapi aok jak sbb dah nama adat,kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpasti kmk kak..melano baie rasanya..kmk xpaham gilak adat2 daknya tok...hee...

      Delete
  5. erm..saya lg x pham ni niesa..tapi adat perlu dijaga dan dipellihara...kfc 4 u

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la...sekarang ni mmg dh x ramai yg masih mempraktikkan adat2 ni..thanks sobri,,

      Delete
  6. Akak lg xphm...abang niesa kawen org mane dik

    ReplyDelete
    Replies
    1. org Bintulu jugak kak..dia melanau..tp xpasti melanau mna...

      Delete
  7. tudia.. x pernah dengar pun smua tu.. hmm..

    ReplyDelete
  8. Tak pernah pun tahu benda macam ni wujud.

    ReplyDelete
  9. ish... semuanya tak pernah dgr.... huhuhu

    ReplyDelete
  10. Lain tempat, lain aturannya.. even tmpt akak pun ada jugak penetapan mcm ni..cuma item lain2 kot. Hehe. pening jugak kan.. :)

    ReplyDelete
  11. ikut adat negeri mana ni niesa? bayak juga kena bayar tu..

    ReplyDelete
  12. salam. uhuk..adat bangsa sy lagi pelik huhuhu
    btw isi tabung ford :)

    ReplyDelete
  13. baru nak tanya niesa sebab akak tak faham..huhu

    ReplyDelete
  14. hahaaha..masih ada ya Niesa adat2 ni?? ingatkan sudah ndakda... sabor jak lah abg niesa...:)

    ReplyDelete
  15. Oh... ada mcm tu eh.. baru saya tahu.. :)

    ReplyDelete
  16. uish terkejut qila dengar nama tu semua hihi nak buat acane adat kan hihi tapi mahal tuuuuuu :/ baru adat eh? Yang lain lain? Pergh..
    best of luck untuk abg kak niesa!! :D :D :D

    ReplyDelete