Saturday, December 21, 2013

❤ Fobia ❤

Assalammualaikum dan selamat pagi,

Apa itu fobia? Fobia adalah rasa ketakutan yang berlebihan pada sesuatu hal atau fenomena. Fobia boleh dikatakan boleh menghalang kehidupan orang yang menghidapnya. Bagi sebahagian orang, perasaan takut seorang penghidap fobia sulit dimengerti. Itu sebabnya, penghidap tersebut sering dijadikan bualan oleh teman sekitarnya. Ada perbezaan di antara "bahasa" antara pengamat fobia dengan seorang pengidap fobia.

Klik SINI untuk baca dgn lebih lanjut.

Ada beberapa jenis fobia, antaranya :

1.  Antlophobia - takut akan banjir
2.  Felinophobia - takut akan kucing
3.  Hydrophobia - takut akan air
4.  Hyperphobia - takut akan ketinggian
5.  Ophidiophobia - takut akan ular
6.  Ranidaphobia - takut pada katak
7.  Venustraphobia - takut pada perempuan cantik
8.  Arachnophobia - takut pada labah-labah

Sebenarnya ada banyak lagi jenis-jenis fobia ni. Tapi niesa pilih yang biasa dan satu yg luar biasa. Tujuan niesa kongsi serba sedikit pasal fobia ni sebab niesa merupakan seorang Ophidiophobia. Maksud Ophidiophobia ni pula perasaan takut tidak normal kepada ular. Ketakutan kepada ular kadang-kala dianggap sebagai perkara umum kan? ia dipanggil Herpetohobia iaitu takut reptilia/amfibia. Ada perbezaan antara orang yang tidak suka ular atau takut kepada ular. Ophidiophobia bukan sahaja takut bila berjumpa berdepan-depan dengan ular tetapi juga takut jika terfikir atau terlihat di dalam televisyen atau di dalam gambar. Niesa sebenarnya baru tahu fobia ni ada macam-macam jenis. Tapi tahap fobia niesa pada ular memang sentiasa terbawa-bawa dalam otak. Tadi masa blogwalking ada 1 blog buat entry pasal ular masuk rumah. Automatik meremang bulu roma, lutut jadi lemah dan kaki mula naik atas kerusi. Itulah tindak balas niesa bila tengok ular. Baru gambar ok, belum lagi nampak depan-depan. Bila kaki letak bawah niesa terpijak wayar pc dan automatik otak fikir ular. Badan terus mengigil sebab takut. Tengok betapa fobianya niesa dengan ular. 

Perkara ni terjadi dalam diri niesa sebab ada banyak pengalaman pahit yang berkaitan dengan ular dan yang paling niesa takkan lupa ialah bila niesa hampir-hampir kena patuk dengan ular tedung. Ular tu memang betul-betul bediri depan niesa(maksud niesa keadaan ular tedung bila hendak mula menyembur bisa/memantuk) adalah dalam 60cm jarak ular tu dengan niesa. Masa tu budak lagi mungkin dalam lingkungan 7 atau 8 tahun. Nasib baik sempat menyelamatkan diri dengan jalan mengundur kebelakang. Jadi, sampai sekarang niesa memang tak boleh tengok ular. Memang fobia sangat-sangat sampai kaki akan rasa sakit. Kawan niesa pernah baling niesa dengan ular plastik tu dan hampir pengsan sebab memang terkejut bila dia letak dari belakang. Masa tu memang rasa macam nak pitam je. Huhu. Agak-agak kawan-kawan ada tak fobia macam dalam jenis-jenis yang kat atas tu?

21 comments:

  1. kita sama. fobia dgn ular. no 7 tu tak bole blahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..ada jugaj ye org tkt pmpuan cantik...heee

      Delete
  2. Ular?? huhu..takut juga.. baru plak kak tau jenis2 fobia ni niesa..
    tapi kakak ni lebih pada fobia dgn Tikus.. eee mmg tak boleh tgk.. pasti menjerit2.. haha.. geli pun ia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...tikus niesa geli je kak..tp x tkt,..mcm2 kan fobia..ada lg jenis lain td..hee

      Delete
  3. Assalammualaikum...niesa,

    wahh.. ada byk fobia rupanyer.. ular siapa tak seram kena belit baru tahu paling tidak kena patuk aje boleh maut tu...

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam mselim3,
      Tu la..niesa pn baru tau ada byk jenis..hehe..niesa kalau bab ular mmg xboleh...huhu

      Delete
  4. hai niesa hepi weekand to u :)
    ular !!..hiss akak pon fobia dengan minatang ni,then penah jugak 2 kali masuk umah akak,tapi jenis ular hitam takutt..
    tapikan niesa sebenonya akak fobia tang darah..mau pitam akak kalau tengok darah ni huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa...fobia tgk darah ni payah jgak kan kak...bahaya kalau ada ular masuk rumah...huihh...seram...

      Delete
  5. omg kak niesa sama mcm umi!!!!!!!!! Sebab bila dia kecik ada dekat tepi katil bila tidur ishh gila betul. Kakak qila pulak benci semua yang U U U. Cthnya; ular, ulat hahahah.

    tapi ;((( qila hyperphobia!!!
    qila takut tinggi. Sgt gayat sampai berair mata kalau pergi naik cable car tu ish.

    ReplyDelete
  6. ika ada siapkan draft entri tentang phobia ni..ahahaha..tup tup..niesa pun update tentang ni ihiks.... :)
    ika pun ada phobia juga....
    bila cakap pasal fobia ular teringat roomate ika..dia takut ular...sampai tengok dalam majalah pun dia takut...pernah dia koyakkan majalah tu..ahahaha...siap lempar lagi haa..takut melampau...

    ReplyDelete
  7. masa saya kecik saya antlophobia. sekarang dah okey hehe.

    tapi hyperphobia saya tak pernah okey. duduk kat katil dua tingkat pun gayat sampai nak terkencing T.T

    ReplyDelete
  8. anne takut lipas, tapi tak la sampai fobia sebab kalau dah geram sangat berani jugak pegi halau lipas tu.. hehe..

    kmk just pandey klaka jak deng, kmk dulu pun study rah poli kuching juak.. batch 2006-2009.. lama dah owh.. kekeke~

    ReplyDelete
  9. IM ada juga tegolong dlm fobia2 kat atas tu tapi yg no 7 tu.. Haha.. Pelik..

    ReplyDelete
  10. Farra hydrophobia...p xda la smpei xmok mandik..haha..tkt ngn aik banyak jak..air laut semua tu.haha...

    ReplyDelete
  11. Kalo takut dengan lori besar pe nme fobianye niesa? Akak memg fobia dgn lori sbb dlu mse umo 6 thun pernah eksiden kne lggar lori

    ReplyDelete
  12. saya definitely ada raniphobia (mcm nama hindustan). ble pengsan bila katak melompat ke arah kita.

    ReplyDelete
  13. CN tak sampai tahap fobia dgn ular, cuba geli geliman smpai tgk video ular pon rasa meremang semacam jer..hehe

    ReplyDelete
  14. ular mmg takut... tapi belum pernah ada pengalaman macam niesa tu... so bukan kategori fobia la kot... tapi anak akak fobia pada haiwan yang terbang... terutama tebuan... sebab pernah 2 kali kena sengat tebuan...

    ReplyDelete
  15. Phobia dekat ulat gonggok ada tak? T_T Mencik sgt tau

    ReplyDelete
  16. nampaknya saya tergolong daripada golongan Venustraphobia...hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  17. Kmk ada juak post ttg ophidiophobia tok, cos kmk pun takut binatang ya juak. Hahaha. Sama kes, gambar jak pun sik pat nangga. Hihikk

    ReplyDelete