Friday, November 30, 2012

❤ Jom kongsi nama buah! ❤

Assalammualaikum dan selamat pagi!

memandangkan sekarang ni musim buah.. tiba-tiba terfikir adakah semua nama buah kat tempat kita diberi nama yang sama dan adakah semua tempat ada buah yang sama.. jawapan nya mesti tak semestinya kan? entry kali ni niesa nak berkongsi sikit pasal nama-nama buah atau jenis-jenis buah yang ada kat sarawak!sebelum tu dalam bahasa melanau buah = Ong.. hehe

buah yang pertama..buah ni dia tak ikut musim kot..cara nak makan dia kena rendam dulu dengan air panas.. kalau dah lembut sikit isi dia baru leh makan..sebelum makan kena gaul ngan sedikit garam baru la sedap.. boleh di makan macam tu je ataupun makan dengan nasi..inilah buah DABAI!rasanya kat sarawak je kot ada..sori kalah salah!hehe

sumber : SINI

Untuk buah yang kedua, Buah Pakan. Buah ni lebih kurang macam durian.. tapi isi dia warna jingga kemerahan pastu agak keras sikit dari buah durian..buah ni ikut musim macam buah durian gak la..tapi buah durian lagi sedap dari buah ni..hehehe

sumber : SINI

Seterusnya buah terap..haa.. buah ni niesa tak pasti hanya ada kat sarawak atau pun semua orang tau pasal buah ni.. kadang2 ada orang panggil buah ni buah Lumok..buah terap ni salah satu niesa punya paberet.. sangat-sangat sedap bila isi dia putih dan besa..perggh!selain isinya boleh dimakan.. bijinya pun boleh dimakan tapi kena goreng dulu..goreng kering la..kt bawah ni la gerangan buah terap ni..

sumber : SINI

Buah yang satu lagi ni niesa tak pernah makan.. tapi tu paberet ayah niesa..nama buah tu eng-ka-lak.. kena sebut betul-betul tau..hahaha..cara nak makan lebih kurang macam buah dabai tadi.. rasanya niesa tak tau la kan macam mana..kena tanya ayah niesa dulu..hehe..

sumber : SINI

Ada macam-macam lagi kot buah yang niesa sendiri pun tak tau namanya.. makan je tau..hehe..kalau kat tempat korang ada tak buah-buahan yang pelik?jom kongsi!

22 comments:

  1. Buah Dabai tu 1st time dgr & tgk..
    Buah Terap tu memang banyak kt Sabah ni Niesa:)
    sllu juga Kak & family makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dabai ni sedap kalau dicampur utk buat nasi goreng..ouh!niesa xtau kot2 ada nama lain utk buah terap tu...hehehe..

      Delete
    2. Klu kt Sabah mmg buah Terap lah nama nya tu.. takde nama lain kot..hehe..
      sedap tau Nisa :)

      Delete
  2. Semua buah kat atas tak pernah jumpe . .tapi buah pakan tue mcm durian jek..yang eng-ka-lak pulak mcm buah cempedak . .kalau nisa dtg johor wajib bawak utk qira hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakan tu mmg lebih kurang mcm durian..tapi rasa dia len sikit..kaler dia pn len..nisa xbrapa suka makan buah tu..hehehe..bkn engkalak kot yg mcm cempedak..buah terap tu..engkalak yg bawah skali yang..hehe..wah..RQ ye..sure!boleh je..hehe

      Delete
  3. Replies
    1. niesa suka buah terap!hehe

      Delete
    2. apa tuh buah terap??? kalo aryo sukanya buah betik ... hehehehe,,, kerana di tempat saya banyak buah itu .. hhehhe...

      Delete
  4. kmk sik pande mkn buah engkalak tp buah ya peberet org tua... mkn ngn kicap, lemak pdh daknya. nice entri :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kmk xpandey juak...yala tek..peberet org tua..hehe..btw thanks mieyna!

      Delete
  5. mak aih... pelik2 namanya.. ni baru pertama kali saya dengar nama buah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap tau!dtg la sarawak kalau nk cuba..weee~

      Delete
  6. byk buah yg kite tatau lagi .. haih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tak sia2 sy kongsi ngan korg kan?nnti dtg sarawak bole la cuba! ^^,

      Delete
  7. semua xpernah tengok.huhu buah durian pernah la tengok.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..buah durian mmg sedap!!buah pakan tu xbrapa..kalau cuti2 ke sarawak boleh la cuba.. =)

      Delete
  8. wahh pelik2 buah ni, semuanya belum pernah rasa lg ni huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak rasa x??dtg la sarawak!wah!promote sarawak lak...hehe

      Delete
  9. plg suke mkn buat terap.. 5 biji pn blh habis aku mkn..

    ReplyDelete
  10. mcm mcm nama buahkan.yg pelik pelik pn ada.suka makan dabai

    ReplyDelete
  11. 1st anna tengok dan tahu akan kewujudan buah-buah ni... =)

    ReplyDelete